Begroting 2020 Landsmeer

Bedrijfsvoering

Personeel

Doorontwikkeling Organisatie

We gaan door met de verdere ontwikkeling van de organisatie 2.0. Deze ontwikkeling richt zich op: een wendbare, platte organisatie, eigen verantwoordelijkheid en ontwikkeling medewerkers, verantwoordelijkheden nog lager in de organisatie, integraal- en samenwerken. De rode draad hierbij blijven onze vijf werkprincipes die vooral betrekking hebben op ontwikkeling van houding en gedrag:

- Ik blijf mezelf ontwikkelen
- Ik ben en werk flexibel
- Ik behaal concrete resultaten
- Ik werk samen met anderen binnen en buiten de organisatie
- Ik zet mij in voor de Landsmeerse samenleving.

Daarnaast wil de gemeente Landsmeer een aantrekkelijke werkgever zijn.

In 2020 staan daarnaast een aantal specifieke onderwerpen op de ontwikkelagenda, zoals het vernieuwen, aanpassen en/of verbeteren van het functiehuis en duurzame inzetbaarheid.

Personeelslasten

Met betrekking tot de personeelskosten zijn de structurele effecten van de in het derde kwartaal van 2019 afgesloten CAO verhoging nagenoeg opgevangen door besparingen en verschuivingen binnen de formatie.
In de perspectiefnota is in eerste instantie met een stijging van 2% van de lonen rekening gehouden. In de nieuwe cao is een loonstijging van 6,25% afgesproken. De financiële gevolgen van deze cao verhoging is in 2020 en 2021 jaarlijks €290.000 en in 2022 en 2023 jaarlijks €260.000. Om de begroting van de personeelskosten niet verder te laten stijgen zijn ombuigingen toegepast en zijn de effecten van de cao verhoging gecompenseerd. We blijven als organisatie kwetsbaar en hebben geen ruimte/capaciteit voor het opvangen van extra ambities of extra taken die op ons afkomen.
De gevolgen van de ombuigingen in de personeelsbegroting bedragen in 2020 €398.000, in 2021 €308.000, in 2022 €89.000 en in 2023 € 89.000.  Deze ombuigingen zijn gebaseerd op de volgende ontwikkelingen:  

  1. Er is gekozen voor een efficiënte manier om met de bedrijfsvoering om te gaan. Allereerst door de mogelijkheid om taken anders te organiseren, door het aantal teams te reduceren en het samenvoegen van beleidsvelden. Ook door bedrijfsvoerings- en overheadtaken samen te voegen en/of te reduceren is een ombuiging gerealiseerd. De bedrijfsvoering- en overheadtaken zijn meer verdeeld / gereduceerd over de jaren, verdeeld over de begrotingsperiode 2020-2023. 

    Deze inzichten zijn gedeeltelijk ook ontstaan gezien het feit dat vacatures op de huidige arbeidsmarkt lastig of niet op korte termijn zijn in te vullen.
  2. Op tijdelijk inzet van formatie bij sociaal domein is in 2020 en 2021 jaarlijks €100.000. bespaard. Dit is mogelijk omdat voor dekking van de betreffende taken in het meerjarenbeleidsplan sociaal domein is voorzien.
  3. De Beleidstaken voor de woonvisie en monumenten welke in de perspectiefnota voor de drie jaar zijn toegekend zijn structureel doorgevoerd. Dit om in gang gezette taken als woonvisie, woningbouwplannen en monumentenbeleid te continueren.
ga terug